2010年11月18日木曜日

Japonya'nın en kısa şiir ' Haiku' 俳句


Haiku, Japonyanın en kısa şiir tarzdır.

Bashou Matsuo,17 yız yıllarında yaşadığı en meşhur ustadır.

Haiku, sadece 17 harftan oluştulur.

Bunu 3'e ayırır.

Ön 5 orta 7 arka 5 harfla yazılır.

Önemli şey içine mevsimli kelimeyi koymaktadır.

Örnek

ふるいけや 5 かわずとびこむ 7 みずのおと 5

Okunuş

Huruikeya kawazutobikomu mizunooto

Türkçesi

Eski göl kurbağa atlar suyunun sesi.

Manası

Kimsenin olmadığı eski gölde bir kurbağa göle atlar. Suyunun sesini duyar.

Basho Matsuo , burada yalnızlık ve sessizliği ifade eder.

10 件のコメント:

  1. Aaa ne güzel şiirmiş o öyle :D Hemen ezberleyip arkadaşlarıma "Size Japonca şiir okuyayım mı?" diye hava atmalıyım :P Anlamı da çok hoş, çok beğendim.

    Bu arada yanlış anlamayın ukalalıktan değil sadece öğrenmeniz için söylüyorum "harftan" değil "harften" aynı şekilde "harfla" değil "harfle". Normalde "a, ı, o, u" ve "e, i, ö, ü" birbirini tamamlayan sesli harflerdir ama "harf" kelimesi aslen Arapça'dan geldiği için orda bir değişiklik olmuş. Bazen olabiliyor böyle aklınızda bulunsun :)

    返信削除
  2. Hey, masakuni san, ben yorum yazmıştım size.. niye göremiyorum şimdi?

    demiştim ki, iyi ki haiku'ları hatırladık. önce benim blogta, sonra sizin blogta.. arada haiku örnekleri yazalım olur mu?

    ellerinize sağlık.

    返信削除
  3. Tekrar selam

    http://crazywomenrosemary.blogspot.com/
    bu lingteki bloğa izleyici olmanızı öneririm.
    cwrm, haiku konusunda bilgilendirme yapmış:)
    sevgiler,

    返信削除
  4. Slm Kendisi
    Sevindiğnize sevindim.Sayenizde harf ekin i olduğunu öğrendim.Teşekkürler.
    Slm Hayalkahvem san
    siz olmasaydınız Haiku yazmak aklıma hiç gelmezdim.Crazymomen sitesine bakacağım.
    Bilginiz içn teşekkürler.

    返信削除
  5. Nedense şiir deyince aklıma hep Nazım Hikmet geliyor.

    "Seviyorum Seni"

    Seviyorum seni ekmeği tuza banıp yer gibi
    Geceleyin ateşler içinde uyanarak
    Ağzımı dayayıp musluğa su içer gibi,
    Ağır posta paketini, neyin nesi belirsiz,
    Telaşlı, sevinçli, kuşkulu açar gibi.
    Seviyorum seni denizi ilk defa uçakla geçer gibi.
    İstanbul'da yumuşacık kararırken ortalık
    İçimde kımıldanan birşeyler gibi
    Seviyorum seni 'yaşıyoruz çok şükür' der gibi.

    Nazım Hikmet Ran


    Kültürünüzle ilgili bize bilgiler sunduğunuz için teşekkürler.

    返信削除
  6. Sevgili Hayal Kahvesi sayesinde bloğunuzdan haberdar oldum..yazınızı çok sevdim..ara ara haikular da görmek isterim,sevdim bloğunuzu..:))

    返信削除
  7. Slm Rocker_tr
    Nazım Hikmet'i seviyorum.
    Elinize sağlık.
    Slm Crazywomenrosemary
    Benim Haiku hala tamamlanmadı.
    Ama diğer Japonların Haiku yazmaya kararlıyım.

    返信削除
  8. Ben mevsimle sınırlı değil de doğa betimlemerini içerdiği biliyorum haikuların..:))

    返信削除
  9. Slm Crazywomensemary
    Ben mevsimli kelime koymak gerektiğini duydum.
    Tabi en mevsimli keleme, tabiat ile ilgili keleme gelir.

    返信削除
  10. Selam..bloğunuza yeniden uğradım..bir haiku görebilir miyim diye..İyisinizdir umarım..? :))

    返信削除